ESG jako klucz do utrzymania i pozyskania Klientów

Koncepcja ESG (Environmental, Social, Governance), czyli zielona miara ryzyka jak ją u nas nazywamy, zyskuje dziś na znaczeniu w świecie biznesu, wpływając zarówno na duże, jak i małe firmy. – Rok 2024 jest przełomowy pod względem wdrażania ESG, ponieważ największe firmy teraz właśnie zbierają dane, by opublikować pierwsze raporty niefinansowe za ten rok w przyszłym – zaznacza dr Wioleta Witczak-Smolnik, dyrektor zarządzająca oraz liderka zespołu ESG w agencji Świeża Bazylia.

Wymagania ESG to must have dla MŚP?

Małe firmy teoretycznie mogłyby opóźniać wdrożenie ESG, bo zgodnie z unijnym prawem jeszcze tego robić nie muszą. W praktyce jednak, jeśli nie chcą tracić kontrahentów, powinny już teraz dostosować się do wymagań swoich dużych klientów. Ci, z kolei coraz częściej oczekują od swoich podwykonawców, dostawców i partnerów biznesowych deklaracji środowiskowych i spełniania wymagań związanych z ESG, ponieważ same z tego są lub będą rozliczane – podkreśla.

Dziś firmy zaczynają dostosowywać się do wymogów ESG, aby nie tylko zdobyć nowych klientów, ale także, a może przede wszystkim dla stabilności ich biznesów, utrzymać dotychczasowych partnerów i wartość firmy – dodaje dr Witczak-Smolnik.

Czy jednak polskie przedsiębiorstwa są gotowe na zrównoważony biznes?

Jak wynika z przeprowadzonego przez PwC Polska badania „Wyboista droga do zrównoważonego rozwoju​. Technologia, strategia i raportowanie, czyli ESG w dobrach konsumenckich i handlu detalicznym”, 48% ankietowanych firm deklaruje, że dotychczas publikowało raporty ESG​, jednak jedynie 19%​ jest gotowych pod względem technologicznym ​na wyzwanie, jakim​ jest raportowanie zrównoważonego rozwoju wg nowych standardów – CSRD i ESRS. 25%​ ankietowanych podmiotów deklaruje, że zrealizowała lub realizuje znaczącą liczbę procesów związanych z raportowaniem zrównoważonego rozwoju​, a 20%​ deklaruje, że ich strategia biznesowa zawiera jasno określone cele zrównoważonego rozwoju. W przypadku firm z centralą zagraniczną to aż 67%. Jednocześnie 22%​ ankietowanych przedsiębiorstw podkreśla, że przeprowadziło oceny ryzyk ESG w łańcuchu dostaw,​ a 24%​ firm​ wskazuje, że liczy ślad węglowy​.

Kalkulatory na ratunek?

W tym ostatnim swoje wsparcie oferują m.in. banki udostępniając np. kalkulatory śladu węglowego, które mają pomóc firmom mierzyć ich wpływ na środowisko. BNP Paribas, prowadzi projekt skierowany do rolników, pokazując, jak ESG może być implementowane w polskim biznesie. Z końcem ubiegłego roku swój pilotażowy, nowatorski program zainicjował też bank PKO BP. W projekcie uczestniczy 200 przedsiębiorstw różnej wielkości, które mają dostęp do kalkulatorów śladu węglowego opracowanych przez cztery start-upy: Plan Be Eco, Redigo Carbon, Envirly oraz Responsiblee.

Od dyskusji na temat ESG do praktyki raportowania

W ciągu ostatnich 12 miesięcy dyskusje na temat raportowania zrównoważonego rozwoju przeszły od przygotowań do opracowania pełnego zestawu wskaźników ESRS oraz określenia obowiązkowego zakresu ujawnień. W rezultacie przygotowanie spójnego zestawu strategii, praktyk i raportowania kwestii ESG staje się coraz bardziej pilnym wyzwaniem.

Jakie są zagrożenia?

Tymczasem zgodnie z komunikatem prasowym KPMG, niska jakość raportowania ESG wiąże się z ryzykiem biznesowym dla firm działających w Polsce. Druga edycja raportu KPMG „Benchmark klimatyczno-środowiskowy. Analiza raportowania zrównoważonego rozwoju” ujawnia, że jedynie 56 z 100 największych firm na polskim rynku opublikowało ujawnienia dotyczące klimatu i środowiska. Średni wynik uzyskany przez organizacje raportujące działania pozafinansowe to 5,08 w 10-punktowej skali, co jest spadkiem w porównaniu do 2023 roku, kiedy średnia wynosiła 5,27 punktu. Warto zaznaczyć, że spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych osiągają lepsze wyniki w benchmarku i wyższy poziom transparentności.

Eksperci KPMG w Polsce przeanalizowali niefinansowe ujawnienia 100 największych firm prowadzącym działalność na polskim rynku. Badanie obejmowało spółki różne pod względem wielkości, branży, pochodzenia kapitału właścicielskiego, w tym także spółki giełdowe. W polskim TOP 100 dominują spółki handlowe (w tym z sektora FMCG), produkcyjne (szczególnie z branży motoryzacyjnej i spożywczej), finansowe i przemysłowe (zwłaszcza energetyczne, wydobywcze, czy chemiczne).

Zasady ESG – trzon strategii biznesowych

Zasady ESG, stają się i staną nieodzownym elementem strategii biznesowych, niezależnie od wielkości firmy. Wdrażanie zielonej strategii musi obejmować partnerów biznesowych, łańcuchy dostaw, pracowników i otoczenie firmy. Dlatego ESG jest nade wszystko szansą dla przedsiębiorstw i miarą ryzyka, a także wartości organizacji, pozwalającą skutecznie zarządzać wpływem i rozwijać biznes. Ważne by dobrze i skutecznie te zasady wdrażać.

O szansach i zagrożeniach ESG dla firm mówiła nasza ekspertka w programie „Szczerze o pieniądzach”, w Polsat News:

                         https://www.polsatnews.pl/wideo/esg-dla-kazdego-szczerze-o-pieniadzach-odc-212_6833737/

Scroll to Top